onsdag 6 januari 2010

Läs den här!!!

Nu har jag (tyvärr) läst färdigt en bok som gäckat min nattsömn under en veckas tid. Kerstin Thorvalls självbiografiska trilogi. Första boken, När de skjuter arbetare, handlar om hennes Hilma, en norrländs skogshuggardotter som blir inlurad i ett äktenskap med den manodepressive läroverksadjunkten, Sigfrid. Ett förhållande som med denna tidens regler faktiskt är belagt med äktenskapsförbud! Men Hilma är strängt religiös och även om hon erbjuds att bryta äktenskapet så kan hon inte. Skam och religion hindrar henne. Dottern Signe föds och sedan steriliserar man Hilma!!! I skuggan av oron är del nummer två. Den handlar om Hilmas och Signes liv tillsammans sedan fadern dött i hjärtproblem. Modern har utvecklat en renlighetsmani under äktenskapet, ett sätt att klara av livets balangång med den sjuke Sigfrid. Hon är även ett barn av sin tid och klarar inte av att visa känslor, inte ens för dottern. Men allt hon gör är för dottern som hon älskar mest av alla.

Från Signe till Alberte är del nummer tre. Den handlar om Signe. Hennes liv, yrkesval, make och barn. Det verkar som Signe inte klarat sig från sin faders arv utan hon slits sakta sönder av sin svåra ångest och detta drar med sig äktenskapet med Lars-Ivar.

Frågan är vad jag ska läsa nu. När man läst en bok som varit riktigt riktigt bra så uppstår en slags tomhet när den är färdigläst. En god vän försvann upp i bokhyllan igen.

1 kommentar:

  1. ÄÄÄÄÄÄÄÄntligen är du tillbaka! Som jag har längtat. Nu kan jag läsa om vad ni gör och vad som händer där borta.

    Kram J

    SvaraRadera